Artyku│: 22 sposoby na to, by sobie popsu─ç motocykl - Lech 1929 MC Poland
Lech 1929 MC Poland
Strona G┼é├│wna Linki Nasze Filmy Galerie U┼╝ytkownik├│w Ksi─Öga Go┼Ťci Galeria 2014, 2015 Listopad 18 2019 06:00:18
Nawigacja
Portal
  Strona G┼é├│wna
  Nasze Filmy
  Linki
  Kontakt
  Regulamin
  Galeria 2014, 2015
  Ksi─Öga Go┼Ťci
  Kalendarium
  Mapa wyjazd├│w
  O klubie

U┐ytkownikˇw Online
Goťci Online: 2
Brak U┐ytkownikˇw Online

Zarejestrowanych U┐ytkownikˇw: 31
Nieaktywowany U┐ytkownik: 0
Najnowszy U┐ytkownik: ~maciej
Nasi sponsorzy
Losowa Fotka
Ilustracja komp.
Ilustracja komp.
Zdj─Öcia Lecha
Wydarzenia
PonWtŽrCzwPiSoNie
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Newsletter
Dla U┐ytkownikˇw
22 sposoby na to, by sobie popsu─ç motocykl
Niniejszy tekst został pobrany z serwisu Gazeta.pl
Tekst: Paweł Boruta.
(oryginalny odno┼Ťnik: http://serwisy.gazeta.pl/motocykle/1,56423,2667234.html)

Niniejsz─ů list─Ö nale┼╝y traktowa─ç jako "antyporadnik", cz─Ö┼Ť─ç z opisanych dzia┼éa┼ä wywo┼éuje tylko u┼Ťmiech na twarzy, a niekt├│re za┼Ť mog─ů by─ç bardzo niebezpieczne nie tylko dla zdrowia maszyny, ale r├│wnie┼╝ kierowcy.

Pod ka┼╝dym punktem znajduje si─Ö kr├│tkie uzasadnienie, dlaczego wymienione stwierdzenia nie s─ů prawdziwe.

1. Dobra opona, bo ma głęboki bieżnik
Nieraz wida─ç u┼Ťmiechni─Ötych motocyklist├│w, kt├│rzy wracaj─ů z motobazaru z zarzucon─ů na rami─Ö opon─ů. N├│wka-sztuka, wiek osiem lat. Taka opona nadaje si─Ö na hu┼Ťtawk─Ö, pomimo g┼é─Öbokiego bie┼╝nika guma nie jest elastyczna i nie zapewnia minimum bezpiecze┼ästwa w czasie jazdy. Wiek pi─Öciu lat jest tu rozs─ůdn─ů granic─ů, tak wi─Öc je┼Ťli kupimy opon─Ö sprzed czterech lat, to powinna by─ç u┼╝ywana tylko przez sezon.

2. Jak sprz─Ög┼éo si─Ö ┼Ťlizga, do┼é├│┼╝ podk┼éadki pod spr─Ö┼╝yny, a najlepiej dodatkow─ů tarcz─Ö
Pierwszy przypadek jest o tyle niezrozumia┼éy, ┼╝e nowe, twardsze akcesoryjne spr─Ö┼╝yny nie kosztuj─ů wi─Öcej ni┼╝ 40 z┼é. Dodatkowa tarcza da jedno - pojawi─ů si─Ö ogromne problemy z wysprz─Ögleniem (potrzebna jest przecie┼╝ przestrze┼ä pomi─Ödzy tarczami, kt├│ra tutaj zostanie zmniejszona o ponad 2 mm. Pozosta┼ée tarcze i tak pozostan─ů przypalone, cz─Östo zwichrowane, czyli nadaj─ůce si─Ö na ┼Ťmietnik. Dostanie si─Ö dodatkowo skrzyni bieg├│w.

3. Wyregulujmy sprzęgło
Niestety, nowoczesnego sprz─Ög┼éa jako takiego si─Ö nie reguluje. Tarcze s─ů dociskane przez spr─Ö┼╝yny, a linka czy mechanizm hydrauliczny pozwala tylko na ich roz┼é─ůczenie. Ustawia si─Ö ja┼éowy skok klamki, kt├│ry powinien wynosi─ç minimum 1 cm na ko┼äc├│wce, ale nie ma mo┼╝liwo┼Ťci spowodowania, by sprz─Ög┼éo bra┼éo ni┼╝ej. Niepotrzebne zwi─Ökszenie luzu mo┼╝e doprowadzi─ç do niewystarczaj─ůcego rozchylania si─Ö tarcz, gdy┼╝ mechanizm wyciskowy nie b─Ödzie pracowa┼é w pe┼énym zakresie. Sytuacja odwrotna, czyli napi─Öcie linki na sztywno, te┼╝ nic nie da opr├│cz zwi─Ökszonej tendencji do u┼Ťlizg├│w (powoduj─ůcych szybkie spalenie tarcz) i obci─ů┼╝enia ┼éo┼╝yska oporowego.

4. No to mo┼╝e wyregulujmy hamulce (uruchamiane hydraulicznie)
Poza sporadycznymi przypadkami reguluje si─Ö tylko ustawienie d┼║wigni. Mi─Ökko┼Ť─ç klamki jest spowodowana starym p┼éynem, puchn─ůcymi przewodami (kt├│re powinny by─ç wymieniane co 5 lat, podobnie jak opony) czy cienkimi ok┼éadzinami. Pomog─ů przewody w stalowym oplocie, nowy p┼éyn, klocki i bezwzgl─Ödny brak wyciek├│w. W przypadku hamulc├│w uruchamianych mechanicznie sprawd┼║my, czy przy obci─ů┼╝eniu motocykla jest zapas luzu.

5. Wymiana klock├│w w 5 minut
Prosta sprawa - t┼éoczek na si┼é─Ö do oporu, szybki monta┼╝ i po sprawie. Ale nie o to chodzi. Poszczeg├│lne elementy powinny sprawnie dzia┼éa─ç - prowadnice, t┼éoczek, miejsca na klocki w jarzmie. Wszystko powinno by─ç czyste, przesmarowane odpowiednimi specyfikami, a gwinty zabezpieczone preparatem zapobiegaj─ůcym odkr─Öcaniu. W┼éa┼Ťnie za to warsztaty bior─ů pieni─ůdze, a nie tylko za wyj─Öcie starych klock├│w i wbicie na si┼é─Ö nowych.

6. Nadal o klockach - WD-40 w akcji
Ten wielofunkcyjny spray (i podobne) dzia┼éa na wszystko, na gum─Ö niestety te┼╝, tyle ┼╝e negatywnie. Lubi ona puchn─ů─ç od takich specyfik├│w, podobnie jak od benzyny. Do czyszczenia zacisk├│w najlepiej u┼╝ywa─ç p┼éynu hamulcowego lub spirytusu (denaturatu). Mamy wtedy gwarancj─Ö, ┼╝e uszczelki nie zrobi─ů si─Ö rozmiaru XXL. Mo┼╝na zastosowa─ç aceton, tylko trzeba uwa┼╝a─ç na powt├│rnie (nie fabrycznie) lakierowane zaciski itp. Dok┼éadne oczyszczenie t┼éoczk├│w, na koniec specjalna pasta i mamy gwarancj─Ö na d┼éugo, ┼╝e nic si─Ö nie zapiecze.

7. Przetoczmy tarcze, jak maj─ů rant lub bicie
Jest to o tyle nieuzasadnione, ┼╝e tarcze posiadaj─ů minimaln─ů grubo┼Ť─ç graniczn─ů. Samo wyr├│wnanie nie da wi─Öcej materia┼éu, wr─Öcz przeciwnie - ub─Ödzie go, co mo┼╝e si─Ö sko┼äczy─ç zwichrowaniem lub w najgorszym przypadku p─Ökni─Öciem tarczy i efektown─ů figur─ů. Szlifowanie zwichrowanych tarcz te┼╝ nie ma sensu, gdy┼╝ przy pierwszym mocnym hamowaniu najcz─Ö┼Ťciej sytuacja powraca do stanu poprzedniego. Poza tym przy zu┼╝ytych klockach t┼éoczki wychodz─ů zbyt daleko, co mo┼╝e powodowa─ç ich blokowanie. Je┼Ťli grubo┼Ť─ç tarczy jest w normie, a stresuj─ů nas tylko jej nier├│wno┼Ťci, lepiej powoli dotrze─ç nowe klocki do powierzchni, ni┼╝ stara─ç si─Ö j─ů wyr├│wna─ç kosztem grubo┼Ťci.

8. P┼éyn hamulcowy jest, czyli wszystko w porz─ůdku
Pod warunkiem ┼╝e jest nowy. Z biegiem czasu traci swoje w┼éa┼Ťciwo┼Ťci, gdy┼╝ absorbuje wilgo─ç z otoczenia. Najlepiej wymienia─ç go co dwa lata lub przy ka┼╝dej wymianie klock├│w hamulcowych.

9. Nie smarujmy ┼Ťrub, bo si─Ö odkr─Öc─ů
Pr─Ödzej spotkaj─ů nas ogromne problemy z odkr─Öceniem lub zdemontowaniem skorodowanego elementu, np. osi ko┼éa. Bardzo pomocny jest smar grafitowy lub miedziany - na┼éo┼╝ona cienka warstwa zabezpiecza przed korozj─ů i nie dopuszcza wody na po┼é─ůczenia. W niekt├│rych przypadkach wskazany jest preparat zabezpieczaj─ůcy przed odkr─Öcaniem, np. Loctite. Musi by─ç stosowany np. do mocowania zacisk├│w hamulcowych i wielu innych po┼é─ůcze┼ä, gdzie nie zastosowano nakr─Ötki samoblokuj─ůcej (teflon, zagniatana) czy zawleczki. Tego typu specyfiki r├│wnie┼╝ zabezpieczaj─ů po┼é─ůczenie gwintowane przed wod─ů.

10. Skr├│─çmy sobie ┼éa┼äcuch - regulacja si─Ö sko┼äczy┼éa, mo┼╝na wyj─ů─ç jedno ogniwo
Owszem, odzyska si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç naci─ůgu, ale nic nie zast─ůpi wyci─ůgni─Ötego ┼éa┼äcucha i zjechanych z─Öbatek, nie wspominam ju┼╝ o ryzyku zerwania ┼éa┼äcucha, kt├│re w najlepszym przypadku ko┼äczy si─Ö uszkodzeniem karteru. Nie bez przyczyny jest okre┼Ťlenie "zestaw nap─Ödowy" i tak w┼éa┼Ťnie powinno si─Ö to wymienia─ç - albo komplet, albo nie ma to najmniejszego sensu i doprowadzi tylko do szybkiego zniszczenia dowolnego nowego elementu zamontowanego pojedynczo. Pami─Ötajmy te┼╝, ┼╝e ┼éa┼äcuch├│w oringowych nie gotuje si─Ö w smarze.

11. Benzyna do mycia łańcucha
Benzyna, szczeg├│lnie ta, kt├│r─ů wlewamy do zbiornika paliwa, niszczy gum─Ö, zatem oringi te┼╝. Mo┼╝na zastosowa─ç naft─Ö czy te┼╝ specjalne preparaty oferowane przez producent├│w ┼Ťrodk├│w smarnych.

12. Synchronizacja ga┼║nik├│w dobra na wszystko
Niestety, wielu u┼╝ytkownik├│w, szczeg├│lnie kupc├│w u┼╝ywanych maszyn, daje si─Ö ┼éapa─ç w sid┼éa b┼é─Ödnej opinii na temat wp┼éywu synchronizacji ga┼║nik├│w na prac─Ö motocykla. Nie dajmy sobie wm├│wi─ç, ┼╝e d┼éawienie przy np. 8000 obrot├│w, praca na 3 zamiast 4 cylindr├│w czy wr─Öcz niepal─ůcy silnik to tylko sprawa synchronizacji. R├│wne podci┼Ťnienia w dolocie gwarantuj─ů spokojn─ů prac─Ö silnika na biegu ja┼éowym i przej┼Ťcie na wy┼╝sze obroty, ale nie spowoduj─ů jak za dotkni─Öciem czarodziejskiej r├│┼╝d┼╝ki, ┼╝e skatowany silnik, uk┼éad zap┼éonowy, dysze czy membrany w ga┼║nikach nagle si─Ö naprawi─ů. Najlepiej zaproponowa─ç sprzedaj─ůcemu, niech sam zleci wykonanie synchronizacji, kt├│r─ů obarcza nieprawid┼éowo┼Ťci w pracy silnika. Za┼éo┼╝─Ö si─Ö, ┼╝e 99 proc. sprzedawc├│w odm├│wi, t┼éumacz─ůc si─Ö na wiele sposob├│w.

13. Napinacz rozrz─ůdu nie daje rady, wyjmiemy ogniwko!
Podobnie jak w przypadku ┼éa┼äcucha nap─Ödowego - totalny bezsens. W trakcie rozci─ůgania si─Ö ┼éa┼äcucha przestawiaj─ů si─Ö te┼╝ fazy rozrz─ůdu oraz dopasowanie ogniw do z─Öbatek. Takie zabiegi, podobnie jak napinanie ┼éa┼äcucha ┼éy┼╝k─ů do wymiany opon, nie za┼éatwi─ů tych problem├│w. Przeskoczenie ┼éa┼äcucha i spotkanie si─Ö zawor├│w z t┼éokiem zazwyczaj kosztuje kilka razy wi─Öcej ni┼╝ wymiana tego elementu na nowy.

14. Wymiana wydechu na otwarty i po sprawie. Wi─Öksza moc gratis
Po takiej przer├│bce powinno si─Ö dokona─ç zmian w ga┼║nikach. Nie tylko regulacj─Ö ┼Ťrubami (kt├│ra tak naprawd─Ö odpowiada tylko za sk┼éad na wolnych obrotach), lecz w ruch powinny p├│j┼Ť─ç tak┼╝e dysze w ga┼║nikach. Wolny wydech powoduje zubo┼╝enie mieszanki poprzez wydmuchiwanie jej cz─Ö┼Ťci do uk┼éadu wydechowego w chwili, gdy s─ů otwarte zar├│wno zawory dolotowe, jak i wydechowe. Na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö zostawienie fabrycznych ustawie┼ä spowoduje wypalenie zawor├│w. Niekt├│rzy producenci wydech├│w dedykowanych do danego modelu nawet podpowiadaj─ů, jakie dysze powinny by─ç zastosowane. Wzrost mocy te┼╝ jest dyskusyjny - odpowiednio dobrany wydech go spowoduje, ale za┼éo┼╝enie pierwszej lepszej pustej "puszki" czy wybebeszanie wn─Ötrzno┼Ťci z oryginalnego wydechu mo┼╝e da─ç odwrotny efekt. Poza akustycznym oczywi┼Ťcie.

15. Uruchamianie motocykla w czasie zimowania co dwa tygodnie sprawia, że jest on w doskonałej formie
Takie zimowe przepa┼éy szczeg├│lnie na kr├│tko powoduj─ů tylko skraplanie si─Ö pary wodnej we wn─Ötrzu silnika, kt├│ra wraz z paliwem przedostaj─ůcym si─Ö do oleju podczas pracy silnika na ssaniu tworzy agresywny roztw├│r kwasu siarkowego. Motocykl dobrze przygotowany do zimy przy zachowaniu odpowiednich procedur przy uruchomieniu (mi─Ödzy innymi sprawny akumulator, ┼Ťwiece, przewody zap┼éonowe, paliwo itp.) odpali bez problemu nawet po srogiej zimie.

16. Ustawienie zawor├│w jest w normie, bo jest "cisza"
Nic bardziej mylnego. Za du┼╝e luzy s─ů s┼éyszalne (nie zawsze), ale jest to mniejsze z┼éo. W wi─Ökszo┼Ťci motocykli luz zaworowy ulega zmniejszeniu, objawy pojawiaj─ů si─Ö du┼╝o za p├│┼║no, kiedy zawory zaczynaj─ů si─Ö podpiera─ç, co prowadzi do ich wypalenia. Dlatego pomimo braku wizualnych objaw├│w powinno si─Ö przestrzega─ç termin├│w sprawdzenia luz├│w, w niekt├│rych modelach powinno si─Ö to robi─ç nawet cz─Ö┼Ťciej, ni┼╝ podaje serwis├│wka. Po kontroli cz─Östo okazuje si─Ö, ┼╝e pozornie prawid┼éowo pracuj─ůcy silnik ma warto┼Ťci cia┼Ťniejsze od zalecanych nawet o 0,1 mm, co jest w tej skali prawdziw─ů przepa┼Ťci─ů.

17. Zawsze mo┼╝na wyremontowa─ç silnik (taniej oczywi┼Ťcie)
Junaka tak, ale nie motocykli japo┼äskich. Wielu producent├│w nawet nie zak┼éada takiej operacji. W wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w szlifowanie wa┼éu, dorabianie panewek itp. nie starcza na wi─Öcej ni┼╝ 5000 km, zostaje tylko rozczarowanie i spore wydatki. Podobnie sprawa ma si─Ö z pier┼Ťcieniami - dobieranie samochodowych, przerabianie t┼éok├│w (frezowanie szczelin na pier┼Ťcienie, tak by zmie┼Ťci┼éy si─Ö zamienniki) ko┼äczy si─Ö oddaniem silnika na z┼éom. Nawet je┼Ťli producent przewiduje napraw─Ö g┼é├│wn─ů, to w polskich warunkach zazwyczaj przewy┼╝sza to koszt nabycia "okazyjnego" motocykla. Bardziej op┼éaca si─Ö sprowadzenie dobrego, u┼╝ywanego silnika czy jego cz─Ö┼Ťci z zagranicy.

18. Sylikon (najlepiej czerwony) w du┼╝ych ilo┼Ťciach gwarantuje prawid┼éowe uszczelnienie
O ile kolor nie odbija si─Ö na jako┼Ťci naprawy, tylko na estetyce, to ilo┼Ť─ç i przygotowanie powierzchni ma decyduj─ůce znaczenie. Sylikon jest skuteczny tylko wtedy, je┼Ťli jest po┼éo┼╝ony na czyst─ů, odt┼éuszczon─ů powierzchni─Ö. Uszczelnia tylko cieniutka warstwa pomi─Ödzy montowanymi cz─Ö┼Ťciami, a nie to, co wystaje na boki, r├│wnie┼╝ do wn─Ötrza silnika, o czym trzeba pami─Öta─ç.

19. Przednie zawieszenie nie ma wyciek├│w, po co rusza─ç?
Niestety, trwa┼éo┼Ť─ç uszczelniaczy potrafi pokona─ç wytrzyma┼éo┼Ť─ç oleju. Po p┼éynie hamulcowym jest to druga w kolejno┼Ťci zaniedbywana czynno┼Ť─ç serwisowa. Cz─Östo zamiast oleju zlewana jest l┼Ťni─ůca od opi┼ék├│w mikstura nieruszana od lat. Po zmianie oleju okazuje si─Ö, ┼╝e dobijaj─ůce na ka┼╝dej nier├│wno┼Ťci zawieszenie nagle odzyska┼éo form─Ö.

20. Prostowanie ramy, lag, półek, kół itp. - dobry kowal nie jest zły
Najlepszym rozwi─ůzaniem s─ů nowe cz─Ö┼Ťci i tak si─Ö robi w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w w cywilizowanym ┼Ťwiecie zwanym potocznie Zachodem. Owszem, nawet tam istniej─ů specjalistyczne zak┼éady, kt├│re trudni─ů si─Ö napraw─ů ram i daj─ů certyfikat na wykonan─ů napraw─Ö. Niestety, nasza polska rzeczywisto┼Ť─ç (czasami biedna, innym razem bezczelna ze strony wykonawc├│w) wygl─ůda inaczej - wiele warsztat├│w stara si─Ö z motocykla skasowanego przez autobus zrobi─ç "n├│wk─Ö-sztuk─Ö". Je┼Ťli decydujemy si─Ö na takie naprawy, to tylko wtedy, gdy jest to technologicznie wykonalne i to w dobrych warsztatach dysponuj─ůcych odpowiedni─ů wiedz─ů i cz─Östo drogim sprz─Ötem (np. do elektronicznego pomiaru ramy), tak by przywr├│ci─ç geometri─Ö motocykla do norm fabrycznych, a nie "na oko". Kowal niech podkuwa konie czy robi bramy, ale od motocykli wara.

21. Tani klucz te┼╝ odkr─Öci ┼Ťrub─Ö
U┼╝ywanie tanich narz─Ödzi z supermarketu najcz─Ö┼Ťciej ko┼äczy si─Ö omkni─Öciem ┼Ťruby lub obra┼╝eniami cia┼éa, je┼Ťli nasadka p─Öknie w czasie odkr─Öcania. Warto raz zap┼éaci─ç wi─Öcej za narz─Ödzia, kt├│re b─Öd─ů nam s┼éu┼╝y─ç wiele lat, ni┼╝ co miesi─ůc kupowa─ç kolejny zestaw marnej jako┼Ťci.

22. Dobry mechanik nie potrzebuje literatury, po prostu wszystko wie
Wiele lat temu us┼éysza┼éem zdanie - "tylko g┼éupiec si─Ö nie uczy i nie czyta ksi─ů┼╝ek". Powiedzia┼é to mechanik z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem. Po to s─ů serwis├│wki, by z nich korzysta─ç, nie ma ludzi nieomylnych, maj─ůcych ca┼é─ů wiedz─Ö w jednym palcu. Naprawiajmy motocykle z g┼éow─ů, czego wszystkim ┼╝ycz─Ö.
 Komentarze
Brak komentarzy.
 Dodaj komentarz
Zaloguj siŕ, ┐eby mˇc dodawaŠ komentarze.
 Oceny
Dodawanie ocen dostŕpne tylko dla zalogowanych U┐ytkownikˇw.

Proszŕ siŕ zalogowaŠ lub zarejestrowaŠ, ┐eby mˇc dodawaŠ oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa U┐ytkownika

Has│o

Zapamiŕtaj mnie



Zapomniane has│o?
Copyright © 2014