Artyku│: Motocykl "Lech" z Opalenicy - Lech 1929 MC Poland
Lech 1929 MC Poland
Strona G┼é├│wna Linki Nasze Filmy Galerie U┼╝ytkownik├│w Ksi─Öga Go┼Ťci Galeria 2014, 2015 Pa╝dziernik 18 2019 21:49:38
Nawigacja
Portal
  Strona G┼é├│wna
  Nasze Filmy
  Linki
  Kontakt
  Regulamin
  Galeria 2014, 2015
  Ksi─Öga Go┼Ťci
  Kalendarium
  Mapa wyjazd├│w
  O klubie

U┐ytkownikˇw Online
Goťci Online: 1
Brak U┐ytkownikˇw Online

Zarejestrowanych U┐ytkownikˇw: 31
Nieaktywowany U┐ytkownik: 0
Najnowszy U┐ytkownik: ~maciej
Nasi sponsorzy
Losowa Fotka
Lech w Opalenicy
Lech w Opalenicy
Zdj─Öcia Lecha
Wydarzenia
PonWtŽrCzwPiSoNie
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Newsletter
Dla U┐ytkownikˇw
Motocykl "Lech" z Opalenicy

Motocykl "Lech" z Opalenicy



┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W latach 20. i 30. minionego stulecia, obok samochod├│w, kt├│re zaczyna┼éy odgrywa─ç du┼╝─ů rol─Ö w dziedzinie komunikacji, rozwija┼é si─Ö m┼éodszy brat - motocykl, ekonomiczniejszy w u┼╝yciu, l┼╝ejszy, ta┼äszy, bardziej dost─Öpny. Motocykl, podobnie jak samoch├│d, ulega┼é zmianom konstrukcyjnym i precyzji wykonania. Kiedy w Europie rozwija┼é si─Ö przemys┼é motoryzacyjny, fabryki angielskie, francuskie, niemieckie produkowa┼éy motocykle r├│┼╝nych typ├│w, to w Polsce czyniono pierwsze pr├│by wyj┼Ťcia naprzeciw oczekiwaniom czasu i to cz─Östo za spraw─ů entuzjast├│w techniki pojazd├│w jedno┼Ťladowych.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W tym roku mija 80. rocznica powstania pierwszej prywatnej fabryki motocykli w Polsce. 1 stycznia 1929 r. w Opalenicy uruchomiono wytw├│rni─Ö tych pojazd├│w. Powsta┼éa ona z inicjatywy przemys┼éowca Wac┼éawa Sawickiego i in┼╝. W┼éadys┼éawa Zaleskiego. Sawicki znany by┼é w Opalenicy z tego, ┼╝e w latach 1922 - 1927 posiada┼é tu garbarni─Ö parow─ů, dzia┼éaj─ůc─ů pod szyldem Towarzystwa Akcyjnego W. Sawicki i Sp├│┼éka. Przemys┼éowiec ten wyr├│┼╝nia┼é si─Ö w ┼Ťrodowisku hojno┼Ťci─ů na rzecz parafii, przeznacza┼é pieni─ůdze dla ubogich, dla wd├│w po powsta┼äcach wielkopolskich, na pomnik powsta┼äc├│w i Towarzystwo Czytelni Ludowych. Natomiast in┼╝. Zaleski by┼é reemigrantem z Ameryki, posiadaj─ůcym wiedz─Ö i 23. letni─ů praktyk─Ö konstruktora w fabrykach ameryka┼äskich, z licznymi eksperymentami i do┼Ťwiadczeniami w bran┼╝y motoryzacyjnej, co dawa┼éo gwarancj─Ö udanej realizacji polskich motocykli. Podj─ů┼é si─Ö wsp├│┼épracy z Sawickim w produkcji pojazd├│w wed┼éug w┼éasnych projekt├│w. Nie tylko kierowa┼é monta┼╝em i produkcj─ů, lecz sam osobi┼Ťcie wykonywa┼é techniczn─ů obr├│bk─Ö element├│w sk┼éadowych. Ryzyko by┼éo wielkie, by┼éa to pr├│ba stworzenia rodzimej produkcji motocykli w oparciu o w┼éasny kapita┼é.
 
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Fabryka zajmowa┼éa 3 pomieszczenia po by┼éej garbarni Sawickiego, o ┼é─ůcznej powierzchni oko┼éo 840 m2, na obszarze 2 ha w Opalenicy, przy ulicy Pozna┼äskiej nr 38. W okresie tym liczba mieszka┼äc├│w miasta przekroczy┼éa 4 tys. os├│b. Istotn─ů funkcj─Ö w strukturze gospodarczo - spo┼éecznej Opalenicy pe┼éni┼éy ma┼ée i ┼Ťrednie gospodarstwa rolne, ponadto fabryka cukru i w─ůskotorowa Kolejka Opalenicka. Mniejsz─ů rol─Ö odgrywa┼éy zak┼éady produkcyjne i us┼éugowe s┼éu┼╝─ůce rolnictwu oraz zaspokajaniu potrzeb miejscowej ludno┼Ťci.
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Zak┼éad produkuj─ůcy motocykle na pocz─ůtku swej dzia┼éalno┼Ťci posiada┼é ma┼é─ů ilo┼Ť─ç maszyn. Na wyposa┼╝eniu by┼éy nast─Öpuj─ůce urz─ůdzenia: 2 tokarnie, szlifierka, wiertarka, pi┼éa poprzeczna, piec gazowy hartowniczy, piec i tygle do odlewania wyrob├│w aluminiowych, warsztat ┼Ťlusarski i ma┼éa ku┼║nia. Zajmowa┼éy jedn─ů hal─Ö, dwie pozosta┼ée hale dawa┼éy mo┼╝liwo┼Ť─ç rozszerzania si─Ö wytw├│rni i przyst─ůpienie do seryjnej produkcji w przypadku otrzymania kredyt├│w i zam├│wie┼ä. Na miejscu wyrabiano silniki, skrzynie bieg├│w, ramy i inne podzespo┼éy.
 
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á 15 stycznia 1929 r. rozpocz─Öto przygotowania do budowy 5 pr├│bnych motocykli. Pierwszy wzorcowy egzemplarz opu┼Ťci┼é wytw├│rni─Ö w lutym tego roku i poddano go licznym pr├│bom. Egzemplarz ten, podobnie wszystkie nast─Öpne, opatrzono znakiem firmowym "Lech".
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W 10. rocznic─Ö niepodleg┼éo┼Ťci Polski, wiosn─ů 1929 r. Pierwsza Fabryka Motocykli w Polsce prezentowana by┼éa na stoisku zak┼éadowym na Powszechnej Wystawie Krajowej na terenach targowych w Poznaniu. Obok wielkich pojazd├│w, jak samochody osobowe, ci─Ö┼╝arowe, stra┼╝ackie i autobusy, robi─ůce imponuj─ůce wra┼╝enie, pod du┼╝ym szyldem pojawi┼é si─Ö "Lech", przedstawiciel rodzimego przemys┼éu motocyklowego, rodem z wielkopolskiej Opalenicy, kt├│ry zachwyca┼é zwiedzaj─ůcych. Motocykl stanowi┼é solidny, niedu┼╝y pojazd, z dwucylindrowym silnikiem, wbudowanym w podwozie typowe dla ├│wczesnych konstrukcji, z resorowanym tylko przednim zawieszeniem. Zastosowano przy nim, wed┼éug patentu in┼╝. Zaleskiego, nowoczesne rozwi─ůzania techniczne.
  
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Motocykle "Lech" w ulepszonej wersji prezentowane by┼éy tak┼╝e na Mi─Ödzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki w Poznaniu w 1930 r. Pokazano tam eksponaty w dziale samochodowym i motocyklowym. Salon wystawowy zorganizowany przez Zwi─ůzek Kupc├│w i Przemys┼éowc├│w Samochodowych w Poznaniu zgromadzi┼é najlepsze produkty, modele r├│┼╝nych marek europejskiego przemys┼éu motocyklowego, w tym angielskie, belgijskie, niemieckie. Cieszy┼é si─Ö du┼╝ym powodzeniem w┼Ťr├│d zwiedzaj─ůcych. Pisa┼éa o nim z uznaniem prasa fachowa. By┼é to pokaz automobilizmu europejskiego. Po zamkni─Öciu Salonu nagrody i odznaczenia otrzyma┼éy firmy i osoby z Polski i Europy, w tym mi─Ödzy innymi "Lech" z Opalenicy. Obecno┼Ť─ç "Lecha" na wystawach dodawa┼éa si┼é w pokonywaniu trudno┼Ťci w dziele samodzielnej produkcji tych pojazd├│w.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Tw├│rcy motocykli mieli ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e rozw├│j produkcji mo┼╝e nast─ůpi─ç w oparciu o zam├│wienia wojskowe, st─ůd ju┼╝ wcze┼Ťniej, bo 19 grudnia 1928 r. Wac┼éaw Sawicki zwr├│ci┼é si─Ö pisemnie do Ministerstwa Spraw Wojskowych, Wydzia┼éu Przemys┼éu Wojennego w Warszawie z propozycj─ů sta┼éej dostawy motocykli dla wojska po stosownych ustaleniach. Ofert─Ö sw─ů uzasadnia┼é mi─Ödzy innymi produkcj─ů wszystkich cz─Ö┼Ťci sk┼éadowych pojazd├│w z najlepszych materia┼é├│w krajowych.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á R├│wnocze┼Ťnie zwr├│cono si─Ö do Laboratorium Instytutu Bada┼ä In┼╝ynieryjnych w Warszawie o wsp├│┼éprac─Ö w zakresie ustale┼ä wymaga┼ä technicznych przy produkcji motocykli dla potrzeb wojska. Instytut ten, ju┼╝ w styczniu 1929 r., zareagowa┼é gotowo┼Ťci─ů sprawdzenia zdolno┼Ťci produkcyjnej fabryki i czy typ budowany jest odpowiedni dla potrzeb wojskowych. W sprawozdaniu z dwukrotnych ogl─Ödzin pierwszego motocykla "Lech" Instytut Bada┼ä In┼╝ynierii w Warszawie w przes┼éanym do Departamentu In┼╝ynierii Ministerstwa Spraw Wojskowych w lutym 1929 r. podkre┼Ťlano, ┼╝e w wytw├│rni wida─ç by┼éo d─ů┼╝no┼Ť─ç do samowystarczalno┼Ťci wykonywania w w┼éasnych warsztatach i odlewni silnik├│w, skrzy┼ä bieg├│w i innych podzespo┼é├│w, co ┼Ťwiadczy┼éo o fachowo┼Ťci producenta. Podkre┼Ťlano znajomo┼Ť─ç rzeczy in┼╝. Zaleskiego, kt├│ry na polski grunt chcia┼é przenie┼Ť─ç swoje do┼Ťwiadczenie. Doceniono fakt korzystania z materia┼é├│w krajowych, dor├│wnuj─ůcych zagranicznym, w tym sprowadzanych z Towarzystwa Sosnowieckich Fabryk Rur i ┼╗elaza SA. Jako┼Ť─ç odlew├│w, zw┼éaszcza aluminiowych wg modelu Zaleskiego wykonywanych w odlewni w Poznaniu, zdaniem fachowc├│w, by┼éa bardzo dobra.
  
┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Ca┼éemu przedsi─Öwzi─Öciu zarzucano jednak, ┼╝e przyst─ůpiono do fabrykacji modelu nie posiadaj─ůc szczeg├│┼éowych rysunk├│w konstrukcyjnych, jedynie w oparciu o szkice og├│lne. Ca┼éo┼Ť─ç motocykla oszacowano korzystnie. Pierwszy egzemplarz posiada┼é jednak kilka brak├│w, kt├│re mo┼╝na by┼éo usun─ů─ç. Uwagi Instytutu uwzgl─Ödniono przy realizacji kolejnych typ├│w pojazdu. By┼éy one modernizowane i ulepszane w trakcie produkcji. Dla przyk┼éadu, w 1930 r. wprowadzono nowy zbiornik paliwowy o bardziej op┼éywowych kszta┼étach.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W rozmowach z wojskiem przedstawiciele firmy "Lech" deklarowali gotowo┼Ť─ç produkcji motor├│w konkuruj─ůcych technicznie i pod wzgl─Ödem ceny z zagranicznymi. Jeszcze w 2 po┼éowie 1931 r. w Warszawie rozwa┼╝ano, czy firma "Lech" i jej motocykle pod wzgl─Ödem przydatno┼Ťci dla wojska zas┼éuguj─ů na poparcie. Rezolucja Szefa Departamentu Zaopatrzenia In┼╝ynierii w Ministerstwie Spraw Wojskowych zak┼éada┼éa rozpocz─Öcie szerszej wsp├│┼épracy z tym zak┼éadem na wiosn─Ö 1932 r. Zamiar├│w nigdy jednak nie zrealizowano.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Fabryka zamierza┼éa wyrabia─ç r├│┼╝ne typy pojazd├│w, jedno i dwucylindrowe, z przyczepkami i bez przyczepek. Ambicj─ů konstruktora i w┼éa┼Ťciciela by┼éo dor├│wna─ç najlepszym markom zagranicznym. Importowano jedynie ┼éo┼╝yska toczne, ┼éa┼äcuchy nap─Ödowe, ga┼║niki i instalacje elektryczne.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Zak┼éad posiada┼é na sk┼éadzie wszystkie cz─Ö┼Ťci zamienne. Planowa┼é zamian─Ö u┼╝ywanych motocykli tej firmy na nowe za dop┼éat─ů. Zdziwienie nasze mo┼╝e budzi─ç po latach fakt, ┼╝e nabywca pojazdu by┼é bezp┼éatnie szkolony na kierowc─Ö lub m├│g┼é otrzyma─ç informacje s┼éu┼╝─ůce szybkiej nauce jazdy i poznania obs┼éugi maszyny. Do motocykla do┼é─ůczano szczeg├│┼éowe dane techniczne dotycz─ůce skrzyni bieg├│w, transmisji, ramy zbiornika paliwowego, hamulc├│w. Opis techniczny prezentowano wielokrotnie na ┼éamach czasopism bran┼╝y motoryzacyjnej i w pismach kierowanych do wojska i innych instytucji.

Podstawowe dane techniczno - eksploatacyjne motocykla "Lech", model 1929:

Silnik - dwucylindrowy w uk┼éadzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy, nap─Ödza ko┼éo tylne za pomoc─ů ┼éa┼äcucha
┼Ürednica cylindra x skok t┼éoka/pojemno┼Ť─ç skokowa - 64 x 78 mm/500 cm3
Moc - 5 KM (3,7 kW)
Skrzynia biegów - o 3 przełożeniach, sterowana ręcznie
Zapłon - iskrownikowy
Rama - rurowa, pojedyncza, dwie belki g├│rne: nad - i podzbiornikowa
Zawieszenie przednie - widelec trapezowy, resorowany 2 sprężynami płaskimi, z amortyzatorem skoku
Zawieszenie tylne - sztywne
Hamulce mechaniczne - r─Öczny i no┼╝ny na tylne ko┼éo (ta┼Ťmowy i szcz─Ökowy)
Pr─Ödko┼Ť─ç maksymalna - oko┼éo 75 km/ha


┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Wielkopolska by┼éa kolebk─ů polskiego sportu motocyklowego. W Poznaniu powsta┼é Polski Zwi─ůzek Motocyklowy, kt├│ry by┼é zainteresowany lokalnym przemys┼éem motocyklowym. Spodziewano si─Ö jego rozwoju w interesie polskiego sportu motocyklowego, a zapowiedzi─ů by┼éy prototypy specjalnych motor├│w wy┼Ťcigowych. W┼éa┼Ťciciele "Lecha" byli zainteresowani udzia┼éem swoich maszyn w imprezach sportowych i turystycznych. W ko┼äcu 1929 r. stworzyli sportow─ů wersj─Ö "Lecha". Mimo ┼╝e nie zwyci─Ö┼╝a┼éy, to osi─ůga┼éy miejsca w czo┼é├│wce, a r├│wnocze┼Ťnie udanie reklamowa┼éy firm─Ö.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Obfity w wydarzenia sportowo - turystyczne by┼é rok 1930. W lutym tego roku w rajdzie dooko┼éa Warszawy kierowc─ů motocykla "Lech" by┼é s┼éynny J├│zef Docha. Wymieni─ç te┼╝ nale┼╝y rajd na regularno┼Ť─ç jazdy na trasie 750 km: Pozna┼ä - Gniezno - Bydgoszcz - Grudzi─ůdz - Leszno - Pozna┼ä w maju 1930 r. Motocykl prowadzi┼é Micha┼é ┼Ümigielski. Ten sam zawodnik, trzy miesi─ůce p├│┼║niej bra┼é udzia┼é w rajdzie szosowym non - stop na trasie Pozna┼ä - Bydgoszcz - Pozna┼ä d┼éugo┼Ťci 264 km. Prezentowany w tych zawodach nowy typ pojazdu wzbudzi┼é spore zainteresowanie.

          W tym samym roku, w imprezach organizowanych przez Motoklub "Unia" w Poznaniu, "Lecha" prowadził znany poznański zawodnik Ildefons Czerniak, chluba polskiego motocyklizmu. Jego zdjęcie na "Lechu" prezentowano między innymi w tygodniku "Samochód", nr 3/1930.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W roku nast─Öpnym, w marcowym rajdzie zorganizowanym przez redakcj─Ö czasopisma "Autolot" - "Po ulicach Warszawy", na starcie stan─Ö┼éo ponad 100 maszyn, w┼Ťr├│d nich motocykl opalenicki. Start i meta by┼éy w centrum miasta, a trasa wiod┼éa ulicami stolicy na dystansie 45,4 km. Otwarcie sezonu motocyklowego w Warszawie mia┼éo miejsce przy t┼éumach publiczno┼Ťci. Na polskiej maszynie z firmy "Lech" startowa┼é Tadeusz Frankowski z Wojskowego Klubu Sportowego "Legia". W silnej konkurencji renomowanych wytw├│rni, "Lech" dojecha┼é do mety bez punkt├│w karnych. W tym czasie najwi─Ökszym polskim producentem motocykli r├│┼╝nych typ├│w, dzia┼éaj─ůcym od 1928 r., g┼é├│wnie dla potrzeb wojska i policji, by┼éy Pa┼ästwowe Zak┼éady In┼╝ynierii w Warszawie, koncern maj─ůcy wi─Ökszy potencja┼é konstrukcyjno - badawczy i finansowy ni┼╝ wytw├│rnia w Opalenicy.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Oddzia┼é Motocyklowy Towarzystwa Sportowego "Unia" w Poznaniu w ostatni─ů niedziel─Ö kwietnia 1931 r. zorganizowa┼é wycieczk─Ö motocyklow─ů do Opalenicy, celem zwiedzenia fabryki. Gospodarze przyj─Öli uczestnik├│w wyprawy ze staropolsk─ů go┼Ťcinno┼Ťci─ů i zapoznali ich z tajnikami produkcji. Go┼Ťcie byli pod wra┼╝eniem dokona┼ä dw├│ch wsp├│lnik├│w i ich dalszych plan├│w.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Udzia┼é w sportowych i turystycznych imprezach, tak┼╝e w salonach wystawowych, reklamy w czasopismach motoryzacyjnych z udzia┼éem czo┼éowych polskich motocyklist├│w sprawia┼éo, ┼╝e ros┼éo zainteresowanie mark─ů "Lech". O stanie polskiego przedsi─Öbiorstwa informowa┼éa prasa polska i zagraniczna. Wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e opalenicki zak┼éad wyprodukuje wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç ulepszonych maszyn o pojemno┼Ťci poni┼╝ej 1000 cm.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Pr├│ba stworzenia prywatnego przemys┼éu motocyklowego i wprowadzenia jego produkt├│w na rynek zako┼äczy┼éa si─Ö jednak niepowodzeniem. Przyczyn upadku by┼éo kilka. Technologia wytwarzania pojazd├│w by┼éa droga, oparta o rzemie┼Ťlnicze warunki i kooperacj─Ö. By┼é to okres ┼Ťwiatowego kryzysu ekonomicznego, zapocz─ůtkowany w 1929 r. Obj─ů┼é on wszystkie dziedziny ┼╝ycia gospodarczego. Kryzys wywo┼éa┼é powszechn─ů pauperyzacj─Ö ┼╝ycia gospodarczego, zaszkodzi┼é tak┼╝e dalszemu istnieniu opalenickiej fabryki, spowodowa┼é za┼éamanie si─Ö miejscowej inicjatywy. Rozwojowi krajowej produkcji motocykli nie sprzyja┼éy niskie c┼éa na zagraniczne gotowe pojazdy. Import pojazd├│w jedno┼Ťladowych zaspokaja┼é potrzeby polskiego rynku.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Pr├│b─ů ratowania sytuacji ekonomicznej by┼éo przekszta┼écenie Pierwszej Fabryki Motocykli w Polsce, z powodu braku odpowiedniego kapita┼éu obrotowego, w towarzystwo akcyjne. W┼éa┼Ťciciel fabryki, rozpisa┼é w drugiej po┼éowie 1931 r. subskrypcj─Ö, zapraszaj─ůc posiadaczy wi─Ökszych i mniejszych ┼Ťrodk├│w finansowych do wzi─Öcia udzia┼éu w sfinansowaniu rozwoju fabryki, w oparciu o w┼éasne patenty, wypr├│bowane prototypy, uznanie fachowc├│w i sukcesy sportowo - turystyczne. Sawicki nie skorzysta┼é z oferty kapitalist├│w niemieckich, kt├│rzy proponowali wsp├│┼éprac─Ö. Powiernikami przedsi─Öwzi─Öcia stali si─Ö mi─Ödzy innymi by┼éy dyrektor finansowy Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu Leon Miko┼éajczak i Instytut Do┼Ťwiadczalny w Polsce z siedzib─ů w Poznaniu.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Efekty zmiany prawno - finansowej na dalsze funkcjonowanie zak┼éadu nie mia┼éy ju┼╝ wi─Ökszego wp┼éywu. Nie uda┼éa si─Ö pr├│ba przekszta┼écenia fabryki w sp├│┼ék─Ö akcyjn─ů celem zwi─Ökszenia kapita┼éu. Kryzys ekonomiczny sprawi┼é, ┼╝e zak┼éad w Opalenicy poni├│s┼é fiasko i uleg┼é likwidacji. Ucierpieli na tym niekt├│rzy mieszka┼äcy Opalenicy, udzia┼éowcy sp├│┼éki. In┼╝. Zaleski poni├│s┼é pora┼╝k─Ö, ponownie opu┼Ťci┼é Polsk─Ö i uda┼é si─Ö do Stan├│w Zjednoczonych.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Mimo prawie 4 letniego okresu dzia┼éalno┼Ťci fabryki, motocykle marki "Lech" zaistnia┼éy w skali kraju. Nie jest znana dok┼éadna ilo┼Ť─ç wyprodukowanych motocykli. Okre┼Ťla si─Ö j─ů na kilkana┼Ťcie a nawet kilkadziesi─ůt pojazd├│w. Kto sta┼é si─Ö ich nabywc─ů trudno dzi┼Ť ustali─ç. Wiadomo jedynie, ┼╝e opalenicki produkt posiada┼é mieszkaniec tego miasta, Dionizy Sobieralski, w┼éa┼Ťciciel warsztatu mechanicznego i ku┼║ni, wielki pasjonat motoryzacji, uczestnicz─ůcy w prezentacji swego motoru na terenie Wielkopolski.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Motocykle w eksploatacji pozostawa┼éy przez kolejne lata. Potwierdzeniem jest wykaz cywilnych zarejestrowanych pojazd├│w mechanicznych, sprawnych technicznie, a przeznaczonych na potrzeby armii w przypadku wojny. Taki rejestr sporz─ůdzony w Sztabie G┼é├│wnym Wojska Polskiego, na dzie┼ä 1 sierpnia 1939 r., zawiera┼é 3 motocykle "Lech", w tym 2 z w├│zkiem bocznym. Do czas├│w obecnych prawdopodobnie nie zachowa┼é si─Ö ┼╝aden egzemplarz. Zbyt ma┼éo wiemy o ca┼éym przedsi─Öwzi─Öciu. Trudno obecnie odtworzy─ç brakuj─ůce ogniwa historii tego motocykla, pozosta┼é on na nielicznych zdj─Öciach.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á Celem popularyzowania ma┼éo ju┼╝ znanej, prawie zapomnianej w ┼Ťrodowisku historii miejscowej fabryki, w listopadzie 2007 r. powsta┼éo stowarzyszenie pod nazw─ů: Lech 1929 Opalenica. Klub Motocyklowy. Klub zrzeszaj─ůcy ponad 100 cz┼éonk├│w z Opalenicy i okolicznych miejscowo┼Ťci promuje ponadto sport i turystyk─Ö motocyklow─ů oraz gmin─Ö Opalenic─Ö.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á 1 kwietnia 2009 r., w 80. lecie powstania fabryki, przy wjazdach do miasta ustawiono tablice pami─ůtkowe przypominaj─ůce o istnieniu motocykla Lech w Opalenicy. Uczestnicy klubu uczestniczyli dot─ůd w zlotach, rajdach, piknikach, imprezach motocyklowych w kilkudziesi─Öciu miejscowo┼Ťciach na terenie Wielkopolski i kraju. Prowadz─ů akcj─Ö pomocy dla Domu Dziecka w Go┼Ťcieszynie pod Wolsztynem, w┼é─ůczaj─ů si─Ö w wydarzenia lokalne. Klub posiada logo, flag─Ö, stroje, liczne gad┼╝ety i stron─Ö internetow─ů.

┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á W ramach rocznicowych obchod├│w istnienia "Lecha" w lipcu 2009 r. w Sielinku pod Opalenic─ů zorganizowano 3 dniowe kolejne ju┼╝ III Spotkanie Motocyklowe z udzia┼éem 1200 motor├│w i 1500 uczestnik├│w z ca┼éego kraju, w tym z Zakopanego. Parada pojazd├│w "┼Üladami jazdy testowej pierwszego polskiego motocykla" po terenie gminy Opalenica to interesuj─ůce widowisko. Zrodzi┼éa si─Ö idea utworzenia w Opalenicy muzeum polskich motocykli i prezentacji osi─ůgni─Ö─ç rodzimej my┼Ťli technicznej. Zacz─ůtkiem s─ů eksponaty z okresu mi─Ödzywojennego: motocykle, akcesoria, z kolekcji Ryszarda Wosi┼äskiego. Brakuje jednak "Lecha". W klubie przybywa fan├│w i pasjonat├│w, kt├│rzy rozpocz─Öli prace nad rekonstrukcj─ů miejscowego motocykla.┬á┬á ┬á

Literatura
"Automobilista Zawodowy", lipiec 1929.
"Autolot", nr 9 - 10/1931.
"Auto i Sport", nr 8/1931, s. 142 - 143.
CAW, BBT, BR.PANC. 604/9.
CAW, W.D.B.J. 8290/9.
CAW, I 303. 3.512.
Z. Duda, 600 - lecie parafii ┼Ťw. Mateusza w Opalenicy. Kalendarium. Opalenica 2001.
Dzieje Opalenicy, pod red. Cz. Łuczaka. Poznań 1993, s. 178, 183.
"Echa Opalenickie", nr 8/1984, s. 5, 7; nr 9/2006, s. 12 - 13; nr 5/2007, s. 28 - 29; nr 8 - 9/2007, s. 3 - 4; nr 6 - 7/2007, s. 25.
"Młody Technik", nr 12/1983, s. 70.
"Motocyklista", nr 7/1929.
"Motor", nr 37 (1621), s. 15.
"Samoch├│d", nr 36/1939, s. 5; nr 45/1930, s. 4 i 13; nr 45/1930, s. 13.
J. Tarczyński, Polskie motocykle  1918 - 1945, Warszawa 2005, s. 59 - 64.
"Technika Samochodowa", nr 5/1939, s. 155.

                                                                                          Zygmunt Duda


 Komentarze
Brak komentarzy.
 Dodaj komentarz
Zaloguj siŕ, ┐eby mˇc dodawaŠ komentarze.
 Oceny
Dodawanie ocen dostŕpne tylko dla zalogowanych U┐ytkownikˇw.

Proszŕ siŕ zalogowaŠ lub zarejestrowaŠ, ┐eby mˇc dodawaŠ oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa U┐ytkownika

Has│o

Zapamiŕtaj mnie



Zapomniane has│o?
Copyright © 2014